fredag 10 augusti 2007

Ultraljud 2

Vecka 12 (11+6)

Äntligen var det dags för det första ultraljudet i Landstingets regi! Det var fantastiskt att se hur mycket den lilla krabaten hade växt under månaden som gått - från 1,2 cm till en decimeter! Bilden vi fick var rätt dålig, men på skärmen kunde vi tydligt urskilja ben, små fötter och huvudet. Bara att se det var värt alla humörsvängningar, illamående, jämmer och elände som hemsökt oss den senaste tiden!

Ett NUPP-test gjordes, där vätskespalten i nacken mättes för att tidigt kunna upptäcka kromosomförändringar. Resultaten från mätningen ska kombineras med ett blodprov som Jen gjorde hos Anders Selbing i tisdags, för ett s.k. Kub-test. Hittills såg det dock mycket bra ut, och risken för Downs Syndrom bedömdes som minimal.


Den 28:e september är det dags för nästa ultraljud!

2 kommentarer:

Astrid sa...

Va kul! Detta är den första bilden på mitt barnbarn. Den log, hoppas jag :)

Annso sa...

Grattis och lycka till i framtiden med bebben.

Ha det bra
F.d kollegan Annso