söndag 10 juni 2007

Info vecka 4

Vecka 4, 10 jun - 16 jun 2007

Kroppen: När man är gravid ökar halten av progesteronhormon i kroppen vilket kan göra att man känner sig trött. Ett annat vanligt tecken är att man måste gå på toaletten och kissa oftare.

Embryot: Morulan delar sig än mer och det bildas en ihålig cellklump som kallas för blastocyst, denna bäddar in sig i livmoderslemhinnan som i sin tur blir tjockare och mer blodrik.

De celler som ska bli moderkaka och hinnor skapar först kontakten med moderns blodkärl och bildar ett förstadium till moderkaka, samt börjar producera graviditetshormonet hCG.

När blastocysten har fastnat så får kroppen signaler om att embryot har kommit fram och i och med det stannar ägglossningscykeln upp. Imunförsvaret får också information så att embryot inte ska uppfattas som främmande materia och stötas ut.

Embryot borrar ner sig allt djupare i livmoderslemhinnan och runtom bildas en vätskefylld säck, fostersäcken. I fostersäcken ligger barnet skyddat fram till födseln. Intill fostersäcken har gulesäcken bildats, den tar hand om blodkroppstillverkningen och förser embryot med näring tills moderkakan är klar att ta över regleringen av näringstillförseln.

Ingången till livmoderhalsen sluts samman av en slempropp och skapar en trygg och tillsluten miljö för barnet.

Inga kommentarer: