Framåt lunch blev det uppehåll, och vi beslutade oss för att åka till Berg vid Göta Kanal och ta del av deras midsommarfirande. Vi måste ju även visa upp Sveriges Blå Band för svärmor! Sagt och gjort, en picknick-korg packades med diverse godsaker och stuvades in i bilen tillsammans med några paraplyer (kändes som en bra sak att ta med en dag som denna...).
Framme i Berg började vi med att spana in båtarna som slussades. Jen blev mycket fascinerad av själva slussningsproceduren, och studerade den lääänge :)

-Titta mamma! Nu är jag längre än Jonas!!!

- Din rackare! Du ska allt få för din fräckhet!

Svärmor blev drabbad av Speldjävulen och lyckades gambla till sig både en ask Wienernougat och en burk ananas. Lyckliga, lyckliga Astrid!!!

Vi han dock inte fira spelvinsterna så länge innan det var dags att resa midsommarstången och dansa tills fötterna domnade! Efter de traditionella danslekarna, kom några än mer traditionella folkdansare fram och visade vad de gick för till tonerna av dragspel och fiol!

Vi satt stumma av förundran och tittade på dansen...

Efter dansen blev vi påminda av våra högt kurrande magar, och insåg att nu var det dags för picknick i det gröna! Inget regn hade fallit på hela tiden, och nu tittade även den värmande solen fram. Underbart!

Vi smaskade i oss hemgjord potatissallad, flera sorters sill och grillade revbensspjäll. Och på maten smakade det bra med en slurk kaffe, hembakta bullar och färska jordgubbar. Muuums!!!

Senare på kvällen kollade vi på film...

... och åt en smaskig ananaspaj som Snälle Jonas bakade!

Sedan var Midsommarafton 2007 till sin ände! Tack svärmor för en trevlig dag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar