onsdag 11 juli 2007

Ultraljud!

Vecka 8 (7+4)

Jen åker till Jämtland en gång om året och träffar sin familj och sina vänner. Eftersom årets norrlandsresa kommer att ske nästa vecka, ville vi ha lite mer substans bakom det här med Räkans vara eller icke vara - ett sådant besked ska ju framföras live och inte via telefon. Så vi bokade tid för en "Tidig undersökning" hos Professor Anders Selbing som har en ultraljudsklinik i Valla.

Då Jen mått riktigt dåligt och legat hemma i en veckas tid, åkte jag hem för att hämta henne efter lunchen. Hon var matt, och stegen var stapplande - men ändå bestämda, ty det här var en stor dag!

Väl framme tog Dr Selbing fram sina apparater, och allas blickar riktades spänt mot en monitor som visade lite svart-vitt flimmer. Och så! Plötsligt uppenbarades en liten klump, med ett hjärta i mitten, som klappade för allt vad tygen höll! Pappa satt bara och gapade, medan mamma började fnissa så okontrollerat att klumpen försvann ur bild! Som tur var är Dr Selbing en mycket tålmodig person, så han letade upp Klumpen igen, och kopplade dessutom på ljudet; Du-dunk, Du-dunk, Du-dunk, hördes det 149 gånger per minut. Helt fantastiskt!



Klumpen var förövrigt 11,6 mm lång (välväxt som sin far!), låg upp-och-ner och hade en smaskig gulesäck att mumsa på bredvid sig.




Med oss därifrån fick vi tre pappersfoton samt en CD med fler bilder och några filmsnuttar. Nu hade vi verkligen något att berätta på mormors 82-årsdag dagen efter, samt under jämtlandsvistelsen!

1 kommentar:

Rumänerna sa...

Tja! Grattis till befruktningen! Kul att den förste av dom tre musketörerna har lyckats rensa pipan... One down, two to go! Hälsa Klumpen!
Puss & Kram
//J o C